Pühad allikad olid osaks kreeka mütoloogiast. Ühed kuulsamad allikad asusid Boiootias Helikoni mäel: siin olid kaks muusadele püha allikat Aganippe ja Hippocrene, mis tekkisid sellest, et tiivuline hobuna Pegasus lõi kabjaga nii kõvasti vastu kive, et vesi purskus välja. Helikoni mäge ja Hippocrene allikat peeti poeetilise inspiratsiooni allikateks. Hippocrene allikas voolab tänaseni. Mäel oli ka allikas, millest Narkissos ennast imetles, kuid see on nüüdseks kadunud.
Poeetilist inspiratsiooni usuti saavat ka Delfi pühas piirkonnas asuvast Kastaalia allikast. Selle allika ääres peatusid joomiseks ja pesemiseks nii Pythia mängude võistlejad kui ka palverändurid, kes tulid oraaklilt nõu saama – palverändurid pidid ennast puhastama vastavalt taustale – enamasti piisas vaid juuste pesemisest, kuid mõrvarid pidid ennast pesema ülenisti. Ka peapreestrinna Pythia ja teised preestrinnad puhastasid endid enne ennustamist allikaveega, samuti piserdati sellega templit. Roomlased pidasid seda paigaks, kus Apollo tappis allikat valvanud koletismao Pythoni ja võttis Delfi oma kontrolli alla. Delfi varemetes on säilinud allikatest toidetud Kreeka ja Rooma purskkaevud. 1. sajandil eKr ehitatud Rooma purskkaevu juurde ehitati hiljem Ristija Johannese kirik.
Kogu Kreekas leidub kuumaveeallikaid, ajalooliselt on neist kuulsamaid Termopüülide väävliallikad, mida peeti sissepääsuks Hadesesse. Esmalt seostati allikaid jumalanna Demeteriga, hilisemalt Heraklesega, kes olevat pärast vägitegude sooritamist saanud jõu tagasi supeldes Termopüülides, mille jumal Hephaestus oli tema jaoks loonud jumalanna Athena käsul. Ta läks Termopüülidesse ka pärast Lerna hüdra tapmist – et koletise mürgine hingeõhk teda ei tapaks, oli ta ümber pea mähkinud riidetüki. Selle riidetüki külge jäänud mürgist muutus allikas kuumaks ja väävliliseks.
Edela-Kreekas on Kaiafase kuumaveeallikas, mis voolab välja Laphithase mäe jalamil asuvatest Angridese ja Geranio koobastest. Koobastes usuti elavat nümfe ja inimesed palvetasid nende poole, lootes vabaneda pidalitõvest. Siin olevat Heraklese mürginooltest saadud haavu puhastanud kentaur Chiron. Uuema müüdi põhjal on Kaiafasa allikas saanud oma nime juudi ülempreestri Kaifase järgi, kes oli osaline Jeesus Kristuse hukkamises. Rooma sõites kandus laev tormiga madalikule ja preester läks ennast kuumaveeallikas pesema, kuid needus, mida ta kandis oma osaluse eest Kristuse kannatustes, pani allika vee tema hingeõhu järgi haisema. Allika vesi on rikas väävliühendite poolest ja arvatakse olevat hea luu- ja lihaskonna haiguste korral. 1907. a rajati koopasuudme lähedale veeravikeskus, mis töötab tänaseni.
Oktoober, 2022