Kalakaitse ajalugu (Eesti)
Kalakaitse ajalugu Eestis
Kalakaitse võib tinglikult jagada kaheks: ohustatud kalaliikide
kaitse ja kalavaru kaitse.
Liikide kaitse puhul on sihiks haruldaste või hävimisohus
olevate kalaliikide hoid, näiteks püügikeelu ja elupaikade kaitse abil. Eestis
on kaitstavaid kalaliike praegu (2011) seitse. Kui säga,
tõugjas, harjus ja atlandi tuur on nii haruldased liigid, et kaitse all on iga
isend, siis ülejäänute – vingerja, hingu ja võldase puhul on eesmärgiks nende elupaikade kaitse.
Kalavarude
kaitse eesmärgiks on hoida kalapopulatsioon püügikõlblikul tasemel ning
võimelisena ennast ise taastootma. Vahendeiks on püügimahtude piirangud, alalised või ajutised
püügikeelualad (koelmute kaitse), püügivahendite selektiivsuse reguleerimine
(nt. võrgusilma suurus), saagi alammõõdud, püügikeeluajad jne.
Eesti ala kalade ja kalanduse teadusliku uurimisega tehti algust Peipsi
järvel 1851. aastal.
Venemaa riigivarade
ministeerium rajas komisjoni eesotsas akadeemik Karl Ernst von Baeriga, et
selgitada Peipsi järve ja Läänemere kalasaakide vähenemise põhjusi. Baer käis Peipsit uurimas neljal korral, mere puhul piirdus ühe
väljasõiduga. Peipsi kalavaru vähenemise üheks põhjuseks pidas ta
tihedasilmalisi püüniseid (võrgud, noodad), mis olid mõeldud küll tindi
püügiks, aga ühes sellega hävitasid ka teiste kalade noorjärke. Latikavaru
vähenemist seostas Baer sellega, et jõgedes ja lahtedes tõkestatakse mõrdadega
rändeteed.
Baer koostas „Määruse kalapüügi piiramiseks Peipsi
ja Pihkva järves”, mis kinnitati 1859. aastal. Baeri koostatud määrust võib pidada esimeseks kalapüüki
reguleerivaks õigusaktiks Eestis. Silma paistab see erakordse rangusega
reeglite vastu eksijate suhtes: kõrged rahatrahvid ning alamast seisusest
inimestele ihunuhtlus. Väärtuslike kalade
alammõõtude vajaduse pakkus välja just Baer, mõni aeg hiljem rakendasid
maaomanikud seda üsna laialdaselt kohalikes kalapüügieeskirjades.
19. sajandi teisel poolel ja 20. sajandi alguses kehtestasid lisaks
Baeri Peipsi määrusele maaomanikud mitmeid eeskirju siseveekogude kohta, kuid need ei
aidanud kalavarusid eriti hoida. Röövpüük jätkus üha
hoogsamalt. Püünistena kasutati peamiselt
võrke, aga ka västraid ning isegi tulirelvi. Püüki ei piiranud ka saagi halvenev kvaliteet, koos alamõõduliste vääriskaladega läks
kaubaks igasugune prügikala. Kuna inimtoiduks oli see suuresti kõlbmatu, viidi
valdav osa sigade söögiks. Üks röövpüügi põhjusi oli kalapüügi õiguse
eest veekogude omanikele kehtestatud liigkõrge rendimaks, mida talupojad
maksta ei soovinud või ei suutnud.
Olukord halvenes ka merel. Kasutati peenesilmalisi nootasid, millega
saadi ohtralt ka alamõõdulisi kalu. Populaarseks muutus talvine
angerjapüük ahinguga jää alt tema talvituspaikades. Röövpüüki soodustas kehv
või peaaegu olematu järelevalve. Et ohjeldada üha kasvavat kahju kalavarudele
merel, kutsuti 1910. aastal kokku Balti mere kalanduse kongress. Selle raames
töötati välja hulk meetmed, et ülepüüki tõkestada. Paraku neid aga koheselt ei
rakendatud ning olukord ei muutunud.
Eesti aeg.
Peale maaomanike eeskirjade reguleerisid 20. sajandi alguses
kalapüüki ka Balti eraseadus ja põllumajandusseadus. Just nende kahe alusel
andis toitlustus- ja põllutööministeerium 1919–1920. aastal välja määrused, mis
pidid kalapüüki korraldama. Paraku osutusid need õigusaktid jõetuks üsna
proosalisel põhjusel: nimelt tunnistasid kohtud need kehtetuks, sest neis
polnud märgitud, kellel on õigus need jõustunuks kuulutada. Nii puudus seadused
välja andnud ministeeriumidel selleks seaduslik alus.
Seega oli vaja eriseadust. Eesti vabariigi esimese kalapüüki korraldava
õigusaktini jõuti 1923. aastal, mil riigikogu võttis vastu „Kalapüügi
seaduse”. 1930. aastal lisandusid põllutööministeeriumi välja antud kalapüügi
korraldamise määrused (sisuliselt kalapüügieeskirjad).
Uute õigusaktidega
keelati püüda „lõhkevate, mürgiliste ja kalu uimastavate ainetega”, samuti
hirmutada kalu nende kudeajal lärmi tegevate riistadega.
Mitmel kudealal seati
sisse püügikeelud 1. aprillist kuni 15. juunini ja 1. septembrist kuni 1.
detsembrini. Üksiti kehtestati aastaringseid keelualasid paljude merre
suubuvate jõgede suudmetes, Võrtsjärvel, Emajõel, Peipsil ja mitmel muul
siseveekogul.
Määrati ka olulisemate töönduskalade alammõõdud (12 liiki, sh.
jõevähk).
Seaduse rikkujatele nähti karistustena ette üsna karmid rahatrahvid:
kuni 10 000 marka. Võimude (Peipsil näiteks piirivalve) konfiskeeritud kala
tuli tasuta üle anda kohalikele heategevusasutustele, peamiselt vaestemajadele.
Suurenev püügikoormus nõudis aga järjest enam reguleerimist. 1939. aastal, enne
Teise maailmasõja algust, võetivastu uus kalandusseadus. Kutseliste kalurite
ettepanekul tehti oluline muudatus: püügikeeld ahingute ehk västardega.
Senimaani oli see lubatud (välja arvatud mõned piirkonnad, kus põllutööminister
selle ära oli keelanud) ning see püügiviis oli muutunud menukaks just
harrastajate hulgas.
Uues seaduses pöörati varasemast suuremat tähelepanu veekeskkonna kaitsele:
„Veekogudes, kus elab kalu, on keelatud leotada lina ja kanepit ning juhtida
sinna roiskvett”. Samuti karmistati koorimata metsamaterjali parvetamise ja
hoidmise nõudeid nendel veekogudel. Erandkorras lubas neid tegevusi põllumajandusosakond.
Kui keegi asustas uusi liike jõgedesse ja üle viie hektari suurustesse
järvedesse, tuli teavitada põllutööministrit vähemalt kümme päeva ette.
Põllutööminister võis selle siis keelata, kui asustatav liik oli kahjulik
veekogu majandamisele.
Et võimaldada kalade rännet, hakati paisuomanikelt
nõudma kalatreppide ehitamist.
Et tõhustada järelevalvet, laiendati
kontrolliõigusega isikute ringi: kontrolli tegid politsei, piirivalve,
riigimetsateenijad, veekogude rentijad (kutselised kalurid, õngesportlased)
ning ka põllutööministeeriumi määratud isikud.
Sel ajal tehti ühtlasi algust kalade märgistamisega, et selgitada nende
rändeid.
Sõja ajal soikus kalapüük nii meres kui ka sisevetes ning ühes sellega
vähenes surve kalavarudele.
1940. aastate teisel poolel suurenenud püügid
annavad ehk tunnistust vahepeal taastunud varust, kuid teisest küljest võib see
enamjaolt olla tingitud suuremast nõudlusest. Valitses üleüldine
toidupuudus. Näiteks Peipsil võeti taas kasutusele mootorpaadi järel veetavad
võimsad traalid. Kiiresti hoogustunud püük põhjustas mitme kalaliigi, eelkõige koha varu madalseisu. Jõgedes suurenes järsult kudema rändava latika püük,
mis laastas ka selle liigi varu. Tollel ajal tehtud vigu oli tunda veel
aastakümneid hiljem.
Kalavarude kahanemist soodustas ka see, et puudus teaduslikel alustel välja töötatud
püügire¾iim. Kuigi traalpüük keelati 1957. aastal, asendus see uue püügivahendi
– põhjanooda ehk mutnikuga. Arvati, et sellega suudetakse tunduvalt vähendada
suurenenud peenkala hulka ning tuua niiviisi vääriskala järve tagasi. Ent 1960.
aastate alguses hakati Peipsi kalavarusid teaduslikult uurima ning peagi sai
selgeks, et selline püügiviis eemaldab küll prügikala, kuid ühes sellega ka
vääriskalade noorjärgud. Ometi kulus üsna palju aega enne, kui 1974. aastal
asuti põhjanoodaga püüki koos Vene poolega piirama.
Vahepeal 137-ni suurenenud
mutnikute hulka vähendati 40-ni (kummalegi poole jäi 20) ning see arv kehtib
tänini. Sestpeale on Peipsi kalavaru jõudsalt taastunud ning järve on hakanud
tasapisi tagasi tulema ka koha ja latikas.
1950. aastatel alustati väikejärvede ulatuslikke uuringuid. Selle üks
eesmärk oli hinnata looduslike järvede kalamajanduslikku olukorda ning töötada
välja meetmed, et neid tõhusamalt majandada. Põhiliselt otsiti võimalusi
suurendada kalatoodangut. Selleks väetati näiteks järvi toitesooladega, millega
loodeti suurendada järve elustiku koguproduktsiooni ja toiduahela kaudu ka
kalasaaki. Paljude veekogude puhul kiputi siiski liiale minema ning väetamine
eutrofeeris järved kiiresti. Kaasnenud veeõitsengud ja halvenenud hapnikuolud
hoopis vähendasid kalarikkust.
Tootlikkust üritati suurendada ka kalastikku ümber kujundades, tuues sisse uusi
kalaliike (võõrliike). Edu saavutati vaid hõbekogre kui vähenõudliku liigiga,
mõningal määral ka peledi ja t¹irriga. Lastes veekogudesse selliseid liike nagu
nelma, karpkala, ramul, riipus, vikerforell jt., ei saavutatud paraku mingit
tulemust.
Looduslike järvede ümberkujundamine kalakasvandusteks võttis tihti üsna
äärmuslikud pöörded. Näiteks Lohja järve Harjumaal sooviti rajada lõhe- ja
meriforellimaimude kasvandus. Et järv muudest kaladest vabastada, võeti 1963.
aastal ette ulatuslik mürgitamine. Nagu hiljem selgus, suutsid mõned karpkalad
siiski ellu jääda ning järgmisel aastal järve asustatud lõhe- ja
meriforellimaimud hukkusid kõik üsna pea.
Nõukogude ajal polnud üldist kalapüügiseadust.
Nii kutselist- kui ka
harrastuskalapüüki korraldati NSV Liidu ministrite nõukogu ja Eesti NSV
ministrite nõukogu kehtestatud kalapüügieeskirjade järgi. Esmalt anti need
välja 1954. aastal, seejärel kehtestati uued eeskirjad 1959. aastal
Peipsi-Pihkva järve ja siseveekogude ning 1960. aastal „Balti mere basseini” kohta.
Koos hilisemate uuendustega (1968, 1974, 1981) kehtisid need kuni Eesti
taasiseseisvumiseni 1991. aastal, mil võeti vastu uus kalapüügiseadus. Peale
selle kehtis hulk eeskirju üksikute veekogude kohta.
Järelevalve oli eri aegadel mitme asutuse pädevuses. 1966. aastast alates oli
sisevete kalavarude kaitse metsamajanduse ja looduskaitse ministeeriumi
halduses. Merel ja Peipsi-Pihkva järvel kaitses kalu liidulise alluvusega
Vostbaltrõbvod (Ida-Balti basseini kalavarude kaitse ja taastamise ning kalapüügi
reguleerimise valitsus). 1989 nimetati see ümber mereinspektsiooniks ning
allutati vastloodud keskkonnaministeeriumile 1991. aastal.
Nõukogude ajal hakati looma uusi piirkondlikke harrastuskalastajate seltse, mis
omakorda koondusid 1956. aastal asutatud Eesti NSV kehakultuuri- ja
spordikomitee kalaspordisektsiooni alla. 1959. aastal nimetati ühing ümber
spordiühingute ja -organisatsioonide liidu kalaspordiföderatsiooniks. Selleks
ajaks oli liitunud 34 organisatsiooni, mille liikmeskond küündis juba 12
000-ni.
Soov iseseisva vabariikliku kalaspordiorganisatsiooni järele ajendas 1974.
aastal rajama Eesti kalastajate seltsi (EKS). Kui see 1992. aastal tegevuse
lõpetas, oli liikmeskond kasvanud 57 000-ni (praegu ühtne katuseorganisatsioon
puudub, eri klubides on harrastuskalastajaid tuhande ringis). Kuulumine mõnda
kalaspordiorganisatsiooni polnud küll kohustuslik, kuid üks liitumise põhjusi
oli kindlasti laialdasemad püügivõimalused. Ühe lihtkäsiõngega võis püüda
igaüks, ent teisi sportlikke püügivahendeid (spinning, lendõng, põhjaõng,
sikuti, und, vedel) tohtisid kasutada vaid EKS liikmed. Samuti oli EKS
liikmesorganisatsioonide majandada mitu siseveekogu, kus eelisjärjekorras said
püüda vaid klubi enda liikmed. Liikmeks astudes tuli sooritada eksam, mis
kontrollis teadmisi näiteks kala- ja looduskaitse, ohutustehnika ja
kalaskasvatuse valdkonnas.
Kalaspordi kui puhkeaja tervisliku veetmise võimaluse kõrval oli EKS sihiks
ka kalamajanduslik tegevus: suurendada, piirata ja kaitsta kalavarusid.
Kogu tegevus käis koostöös teadlaste ja kalakaitset korraldavate
riigiasutustega. Näiteks oli seltsidel kohustus kalavarusid taastoota, seda
tehti endi renditavate veekogude kohta koostatud kalamajandusplaanide alusel.
Taastootmine kätkes marja kogumist sugukaladelt, selle inkubeerimist ning
lõpuks vastsete asustamist. Siseveekogude puhul rikastati peamiselt
haugivarusid: ühest küljest on tegu väärtusliku püügikalaga, teisest küljest
aitab see vähendada peenkala (biomanipulatsioon). Et korvata kudekohtade
vähesust, paigutati järvedesse ohtralt kunstkoelmuid.
Kuna kalasport sai üha menukamaks, hakati alates 1968. aastast piirama
harrastajate päevaseid püügimahte, et vältida varude liigtarbimist Ka praegu on
see võimalus keskkonnaministril olemas, kuid vastavaid piiranguid ei ole seatud.
Nõukogude ajal osalesid seltside liikmed ühiskondlike
looduskaitseinspektoritena kalavarude kaitsel. Selle oluline ajend oli
küllap preemia. Nimelt oli röövpüügi tõkestajale ette nähtud kuni 50% rikkujalt
konfiskeeritud ujuvvahendite, püügiriistade ja püütud kala müügisummast ning
kohtu määratud rahatrahvidest. Lisaks jagati parimatele inspektoritele
kalapüügituusikuid lõhejõgedele.
Pärast taasiseisvumist hakkasid kalastajate ühendused tasapisi kaduma,
järelevalve ja veekogude majandamine jäi riigi kanda.
Artikkel kattub suurel määral Aimar Rakko artikliga "Kalade ja kalavarude kaitse ajaloost Eestis", mis on avaldatud ajakirjas "Eesti Loodus" 2010/5.