Suur külmutustraaler, suure autonoomsuse ja tegevusraadiusega laev kalade, krevettide, kalmaaride jms püügiks avamerel. Peamiseks püügivahendiks traalnoot, püügiviisiks ahtritraalimine. Traalnoodaga tekile tõstetud loomus suunatakse kalatsehhi, kus see sorteeritakse ja harilikult ka töödeldakse (fileeritakse, rapitakse). Järgneb külmutamine – 25oC või veelgi madalamal to-l. Külmutatud kala hoidmiseks on mitme tuhande tonnise mahutavusega külmutusruumid, kus to hoitakse alla – 18 oC. Tehnoloogilised jäätmed ja inimtoiduks kõlbmatu või väheväärtuslik toore töödeldakse kalajahuks ja -rasvaks. Laev võib kütuse- jm varu täiendamata töötada kuu ja kauemgi. Kõige rohkem suuri külmutustraalereid oli NSV Liidus ja on praegu Venemaal; põhilised laevatüübid on BMRT (alates 1955), RTM „Atlantik“ ja selle modifikatsioonid (alates 1966) ja BKRT (alates 1966). Eestis kasutas suuri külmutustraalereid koondis „Eesti Kalatööstus“ (hilisemalt RAS „Ookean“), esimesena neist laeva „Juhan Sütiste“ (1960). Laevu kasutatakse peamiselt Atlandil, vähem Vaiksel ookeanil. Mereleksikon, 1996
Detsember, 2018