Kawa no kami, jõejumalus Jaapani mütoloogias, jõejumalate kuningas. Nimi Kawa no kami on jõgede või ojade kamide (jumaluste, vaimude) üldnimetuseks. Suurematel jõgedel on oma jumalad (kamid), kuid kõik veeteed on Kawa-no-kami võimu all. Kui jõgedel olid üleujutustes, ohverdati Kawa no kami rahustamiseks inimesi. Budismi levikuga see tava aga lõppes ja inimohvrid asendati õlgedest või lilledest valmistatud nukkudega. See komme on mõnes Jaapani piirkonnas säilinud tänapäevani.
Ajalooraamatus Nihong Shoki (720. a pKr) on kirjeldatud, et umbes aastal 323 pKr purunesid kahes kohas Yodo jõele üleujutuse vältimiseks rajatud muldkehad ning voolu ei suudetud peatada. Siis nägi keiser und, milles jumal manitses teda ja teatas kahe mehe nimed, kes tuleb veevoolu sulgemiseks ohverdada.
Need kaks meest otsiti üles. Mees nimega Koha-kubi nuttis ja hädaldas ning suri vette sukeldudes, muldkeha hakkas aga vett pidama. Teine mees Koromo no ko võttis aga kaks pudelkõrvitsat ja katkisesl tammil vee kohal, heitis pudelkõrvitsad voolavasse vette ja pöördus jumala poole: „Oo, jõejumal, kes sa saatsid needuse, mille eemaldamiseks olen nüüd siia ohvriks tulnud. Kui soovid jätkuvalt mind ohvriks saada, uputa need kõrvitsad ja ära lase neil pinnale tõusta. Siis ma tean, et sa oled tõeline Jumal ja lähen vette omal soovil. Aga kui sa ei suuda neid uputada, siis ma muidugi tean, et sa oled valejumal, ja miks ma peaksin siis oma elu asjata kulutama.”
Seepeale tõusis keeristorm, mis püüdis kõrvitsaid vette uputada. Kuid need tantsisid lainetel, ei vajunud vee alla ja hõljusid kaugele üle laiade vete. Tammi muldkeha parandati ära Koromo no ko jäi ellu.
Allikad: Wikipedia; atlasmythica.com/kawa-no-kami-japanese-river-god
September, 2022