Njuzu (ka nzuzu, njusu, zuzu jm), veevaim Lõuna-Aafrikas, täpsemalt Zimabwes, Mosambiigis ja ka mõnedes teistes Lõuna-Aafrika piirkondades elavate Shona ja Ndebele rahvaste (kuuluvad bantude hulka) mütoloogias. Inglise-pidžinis nimetatud ka Mami Wataks, mis on Aafrikas ja ka aafriklaste Ameerika-diasporaas veevaimude-jumalate laiemalt levinud nimetus.
Njuzude päritolu kohta on erinevaid versioone: shonade lugudes võivad nad olla nii jumalate poolt maailma loodud olevused kui ka olendid, kes on tekkinud põua lõppemise nimel uputatud (ohverdatud) imikutest või nii noorelt uppunud inimestest, kes pole veel olnud seksuaalvahekorras ja on seetõttu puhtad; samuti võivad nad olla esivanemate vaimud või siis tihedalt seotud esivanemate vaimudega. Njuzud võivad olla konkreetsete jõgede või järvede personifikatsioonid ja kaitsevaimud, ent ka laiema levikuga umbmäärasemad olendid. Neid võidakse kirjeldada kalasabaga mees- või naisnäkkidena, kuid ka kujumuutjatena, kes vahetavad oma välimust nagu rõivaid, ilmudes madude, madu-inimeste, krokodillide, muude roomajate või ka mõnede veelindudena.
Njuzu vangistab inimesi ja korraldab neile katseid. Njuzu pakub vangile esialgu toitu, mis tollele ei meeldi – muda, usse, putukaid. Vang peab seda toitu tõrkumata sööma, samuti täitma kõik ülesanded, mis njuzu annab. Selline kohtlemine võib kesta nädalaid ja kuid. Kui inimene läbib Njuzu katsed, pakub njuzu toiduks riisi ja erinevaid hõrgutisi. Vangist saab õpilane, kellele njuzu õpetab ravikunste. Kui kõik hästi läheb, saadetakse inimene maagiliste ravimitega täidetud korviga koju tagasi. Ajaliselt võib vangistus kesta aasta või kauem. Samal ajal peavad vangistatu sugulased laulma njuzule rituaalseid laule, et tagada inimese turvalisus ja tagasipöördumine. Njuzut ülistavaid laule lauldakse põlvili ja plaksutades. Usuti, et kui inimene jäi järve või jõe lähedal kadunuks, võis ta olla röövitud njuzu poolt. Inimese vabastamiseks pruulised kohalikud vanemad lepitusohvriks õlut ja palusid njuzul inimene elusalt tagasi saata. Neil, kes soovisid isiku vabastamist, ei soovitatud kaevelda või pisaraid valada.
Shona uskumuste järgi ei saa ükski võõras vaim inimese üle võimu ilma tema esivanemate nõusolekuta ja Njuzu püüab inimesi vaid siis, kui tema esivanemate vaimud on selleks loa saanud.
Mõnedes lugudes muudetakse njuzu poolt kinni püütud inimesed kaladeks.
August, 2022