Ningyo ('inimkala') ehk gyohijn ('kalainimene') ehk hangyojin ('poolkalainimene') on näkilaadne olend jaapani folklooris, kes võib olla mees- või naissoost. Surematu olevus, keda kirjeldatakse olevat inimese näoga, ahvi suuga, mis on täis peeni hambaid, kalasabaga ja kuldse läikiva soomusega. Sõrmed on pikad ja küünistega, peas võivad olla sarved. Tal on vaikne hääl, mis sarnaneb lõokese laulu või flöödihelidega. On usutud, et ningyo kinnipüüdmine toob kaasa tormid ja ebaõnne, mistõttu kalurid olevat tabatud isendid lasknud tagasi merre. Tormiga kaldale heidetud ningyo ennustas sõda ja häda. Ningyo on mõnevõrra üldisem mõiste, mille alla mahub erinevaid olendeid, mis ei pruugi alati olla inimese ja kala hübriidid, vaid võivad olla ka näiteks ahvi või mõne roomaja ning kala hübriidid. Ningyo võib olla hea- või pahatahtlik, ta võib olla kujumuutja ning evida müstilisi võimeid – mõned ningyod näiteks nutavad pärlipisaraid. Mõned ningyod kehastuvad kauniteks naisteks, meelitavad mehi merre ja uputavad neid.
Kõige tuntumaks uskumuseks ningyode kohta on aga see, et nende liha süües võib saavutada igavese või vähemalt väga pika elu, kõige tuntumaks looks selle kohta on aga lugu Yao Bikunist
ehk 800-aastasest nunnast. Loost on erinevaid versioone, kuid kõik need on sama põhimustriga.
Lugu: Kalur püüdis tundmatu veeolendi ja kutsus sõbrad sööma, külalised olid aga roa suhtes selle inimnäolisuse pärast kahtlevad ja peitsid toidupalad paberisse keeratult taskusse, et need koduteel ära visata. Üks külalistest oli aga purjus ja unustas seda teha; kodus otsis tütar tema taskutest, et kas isa on ehk kingitust toonud, leidis toidupala ja sõi selle ära. Sellest ajast peale tütar enam ei vananenud. Ta abiellus mitu korda, mehed said vanaks ja surid, lõpuks sai aga naisest budistlik nunn ja ta lahkus kodukülast, et ringi rännata. Kõikjal istutas ta puu. Lõpuks asus ta elama Wakasa provintsi Obama külla ja istutas sinna oma viimased puud. Puud seisavad tänini ja olevat 800 aastased.
Teine lugu: Kalur püüdis ningyo ja ehkki too anus oma elu pärast, tappis kalur ta ja tõi liha koju, kus ta elas naise ja kolme lapsega. Järgmisel päeval piilusid näljased lapsed hoiukasti ja ahmisid sealt nyngyo liha. Varsti hakkasid nad muutuma – nende nahale tekkisid kalasoomused, nad piinlesid ja surid. Isa leinas ja kahetses, siis aga ütles jumalik sõnumitooja talle unes, et ta teeks laste hingede päästmiseks palverännaku Togakushisse ja istutaks seal kolm seedripuud. Seedrid on ka praegu Togakushis ja neid kummardatakse sealses šintoistlikus pühamus.
Kolmas lugu: Tenshou-Kyousha pühamus asub muumia olendist, kes olevat ningyo. Kunagi tuli Jaapani printsi juurde olend, kes ütles et on ningyo ning hakkab surema. Ta oli kunagi kalamees, kuid kalastas keelatud vetes ja talle pandi needus, mis muutis ta ningyoks. Ta palus printsil rajada pühamu ja hoida selles oma säilmeid, et need võiksid kõigile külastajatele meelde tuletada elu pühadust. See „näkk“ viitab tõsiasjale, et nn Fidži näkkide (vt lk ...) tüüpi objektide valmistamine, milliseid on maailmas sensatsioonilistena demonstreeritud, oli tuntud ka Jaapanis.
Juuni, 2022